27. april 2018

Trafikantane er betre enn sitt rykte

- I etterpåklokskapens lys kan me slå fast at me visste for lite om trafikksikring før ulykkene blei eit stort samfunnsproblem på 1970-talet. Me må ikkje gå i same fella nok ein gong. Skal me nå målet om at fleire skal gå og sykle, samtidig med at færre skal døy i trafikken, må det meir enn ord til, skriver Knut Olav Røssland Nestås, distriktsleder i Trygg Trafikk Hordaland. Innlegget ble publisert i Bergens Tidene 27.4.2018
Les artikkel
27. april 2018

Nullvisjonen inn i klasserommet

Det er et nasjonalt mål at åtte av ti barn skal sykle eller gå til skolen. Da må barna ha kunnskap om sikkerhet og risiko i trafikken slik at de unngår ulykker. Skolens rolle i dette er sentral, og må ikke ofres men videreføres og styrkes når fagene nå skal fornyes, mener Ragnhild Meisfjord, opplæringssjef i Trygg Trafikk. Innlegget ble publisert i Dagsavisen 16.6.2017.
Les artikkel
Programmet til Trafikksikkerhetskonferansen
25. april 2018

Programmet til Trafikksikkerhetskonferansen

Årets tema er sårbare trafikanter. De mest sårbare i trafikken er de som ikke beskyttes av bilkarosseri, bilbelte, airbager eller rekkverk. Flere mennesker skal sykle og gå, det skal sykles enda mer enn før og barn skal sykle tidligere. Hvordan skal vi samtidig sørge for at dette ikke fører til flere omkomne og hardt skadde?
Les artikkel
Fylkesveinettet må rustes opp!
27. mars 2018

Fylkesveinettet må rustes opp!

Risikoen for å omkomme eller bli hardt skadd i veitrafikken er langt høyere på fylkesveinettet enn på riksveinettet. Det er et nasjonalt problem som trenger en snarlig politisk løsning.
Les artikkel
Nødvendig med bred innsats mot rus i trafikken
27. mars 2018

Nødvendig med bred innsats mot rus i trafikken

Ruspåvirket kjøring øker ulykkesrisikoen og fører til mange alvorlige trafikkulykker. Målrettet og bred innsats er nødvendig for å bli kvitt dette alvorlige trafikksikkerhetsproblemet.
Les artikkel
Trafikantrettet arbeid må styrkes
19. mars 2018

Trafikantrettet arbeid må styrkes

Trafikksikkerhetspolitikk dreier seg som regel om nye og sikrere veier. Men det er gjennom bedre trafikantatferd vi kan forebygge flest alvorlige trafikkulykker.
Les artikkel