Politisk enighet om å videreføre Barnas transportplan

Politisk enighet om å videreføre Barnas transportplan

  • Siw Paulsen Didriksen
  • 14.06.2019
Til tross for at MDG-forslaget om barnevennlig transport i by og bygd ikke ble vedtatt av Stortinget, er det gledelig med tverrpolitisk enighet om at Barnas transportplan skal videreføres i 2021, sier myndighetskontakt Miriam Kvanvik i Trygg Trafikk.

MDG foreslo bl.a. å innføre 30 km/t fartsgrense rundt barnehager og skoler, handlingsprogram for tryggere skolevei, trepunktsbelte i all skoleskyss og bedre trafikkopplæring.

Barnas transportplan skal oppdateres i 2021

Transport- og kommunikasjonskomiteen går i sin innstilling i liten grad inn i de konkrete forslagene fra MDG.

– Vi hadde gjerne sett en mer aktiv behandling av forslagene, som inneholder mye bra tankegods, sier Kvanvik.

Partiene står imidlertid samlet om at barn og unge skal ferdes trygt i trafikken og støtter at barn har fått en egen transportplan som del av Nasjonal transportplan 2018–2029. Det forutsettes også at planen oppdateres når Nasjonal transportplan skal rulleres i 2021.

– Det er bra med politisk enighet om dette, men Barnas transportplan må bli mer kraftfull hvis den skal gi resultater. Vi håper partiene kommer mer på banen i neste runde, sier Kvanvik.

Trygg Trafikk arbeider for at barn skal være trygge i trafikken

Barna står i sentrum for en stor del av Trygg Trafikks arbeid. Vi arbeider blant annet for:

  • At trygge skoleveier prioriteres i veiplanlegging og veiutbygging.
  • Innføring av 30 km/t fartsgrense rundt barnehager og skoler.
  • Etablering av bilfrie soner, eller «hjertesoner», rundt skolene slik at flere kan sykle og gå trygt.
  • Sitteplass og trepunkt sele til alle som tar skoleskyss.
  • Styrket trafikkopplæring i barnehage og skole.

– Hvis vi som samfunn klarer å sette barnas trygghet først, ivaretar vi på samme tid alle innbyggere og fremtidige generasjoner, sier Kvanvik

6 gode grunner til en mer barnevennlig transport

Barn har ikke evne til å tenke og handle som voksne, og er derfor de mest sårbare av oss i trafikken. Før 7-årsalderen er barnas tenkning konkret og bundet til det som skjer her og nå. De er opptatt av situasjonen i øyeblikket, og har problemer med å forestille seg en situasjon uten selv å være i den. Derfor har de også liten evne til å forutsi hendelser eller til å overføre erfaringer fra andre situasjoner. Barn er sårbare i trafikken blant annet fordi:

  • Mange sykler og går, og er ikke beskyttet av bilen karosseri.
  • De er små av vekst og har begrenset synsfelt.
  • Synet, hørselen og motorikken er ikke ferdig utviklet.
  • De er impulsive og lar seg lett rive med av spennende ting som skjer rundt dem.
  • De klarer ikke å forutse farlige situasjoner og forstår ikke konsekvenser av handlinger.
  • Kroppens tåleevne er mindre enn hos voksne ved en kollisjon.

 

Steng