Bekymret for at antall skadde ikke går ned
Vi ligger på et historisk lavt nivå i antall dødsulykker. Det er svært positivt og bekrefter at langsiktig, forskningsbasert trafikksikkerhetsarbeid hjelper. De senere årene er ikke utviklingen like positiv for de skadde.
– Det bekymrer oss fordi vi vet at trafikkskader har store konsekvenser for den enkelte, for pårørende og for samfunnet for øvrig sier Johansen.
I 2015 ble det registrert 5.687 skadde i trafikken, mens de foreløpige tallene fra SSB viser 6.170 skadde i 2016. Tallene vil sannsynligvis øke når alle registreringer er gjort. I 2014 ble det registrert 6.291 skadde i trafikken.
– Dette betyr at vi får en økning også i skadetallene for 2016. I tillegg til de skadene politiet registrerer, vet vi at det er mange ulykker og skadde som ikke blir registrert. I fagmiljøene oppleves det som et problem at vi har for dårlig oversikt over antall skadde, spesielt blant syklistene, sier Johansen.
Stortingsmelding 40 om det nasjonale trafikksikkerhetsarbeidet er nå til behandling i Stortinget. Her legges det føringer for et utviklingsarbeid der underrapportering, særlig ved ulykker med lettere personskader, skal utredes og nye retningslinjer vurderes.
– Trygg Trafikk mener at denne prosessen snarest må igangsettes for å sikre enda bedre kunnskap i arbeidet med å redusere trafikkulykker i tråd med nasjonale målsetninger, understreker Johansen.
Myke trafikanter spesielt utsatt
Det er fortsatt slik at de fleste som omkommer og skades i trafikken sitter i bil. Men det er likevel viktig å ha et særlig fokus på gruppen myke trafikanter, mener han.
– De er svært utsatt, særlig i byområdene. Når vi vet at myndighetene har et mål om at enda flere skal gå og sykle i årene som kommer, sier det seg selv at arbeidet overfor de myke trafikantene må styrkes ytterligere.
Trangt om plassen
Sikkerhet for myke trafikanter handler om å tilrettelegge veier og gater slik at de myke trafikantene blir prioritert og får en naturlig plass i trafikken. I tillegg trenger både fotgjengere og syklister kompetanse for å ferdes trygt. Bruk av sikkerhetsutstyr er også nødvendig for å øke sikkerheten.
– Det haster med å iverksette nødvendige tiltak. Vi oppfordrer myndighetene til i større grad å utvikle bærekraftige løsninger for å kunne ta imot veksten i sykling og gange i årene som kommer sier Johansen.
Tabeller: I årets første måned har 7 personer omkommet på norske veier. Av disse er 5 menn og 2 kvinner
Fordeling trafikantgrupper | ||
Januar | Januar | |
2017 | 2016 | |
Bilførere | 4 | 9 |
Bilpassasjerer | 1 | 2 |
Motorsyklister | 0 | 0 |
Mopedister | 0 | 0 |
Syklister | 0 | 0 |
Fotgjengere | 2 | 1 |
Akende | 0 | 0 |
Andre | 0 | 1 |
SUM | 7 | 13 |
Fordeling fylker | ||
Januar | Januar | |
2017 | 2016 | |
Østfold | 0 | 1 |
Akershus | 1 | 1 |
Oslo | 0 | 1 |
Hedmark | 0 | 2 |
Oppland | 0 | 0 |
Buskerud | 0 | 3 |
Vestfold | 0 | 0 |
Telemark | 0 | 0 |
Aust-Agder | 0 | 0 |
Vest-Agder | 0 | 0 |
Rogaland | 2 | 0 |
Hordaland | 1 | 0 |
Sogn og Fjordane | 0 | 0 |
Møre og Romsdal | 1 | 0 |
Sør-Trøndelag | 0 | 2 |
Nord-Trøndelag | 0 | 2 |
Nordland | 2 | 0 |
Troms | 0 | 0 |
Finnmark | 0 | 1 |
SUM | 7 | 13 |