Program
Åpning
Regjeringen skal legge frem forslag til ny NTP. Det er allerede varslet at planen skal bidra til oppfyllelse av nullvisjonen og nasjonale klima- og miljømål. Hva er hovedprioriteringene når det gjelder bærekraftig mobilitet og trafikantenes sikkerhet?
Trygg Trafikk er arrangør av Trafikksikkerhetskonferansen. Hva mener Trygg Trafikk om forslaget til ny NTP, og hvorfor er det viktig å synliggjøre trafikksikkerhet som del av bærekraftig mobilitet?
FN-sambandet er en norsk organisasjon, som informerer om FN og FNs arbeid. Vi har tatt turen til FN-sambandet for å snakke med generalsekretær Catharina Bu.
Trafikverket er Sveriges svar på Statens vegvesen. Bærekraft og trafikksikkerhet har vært et viktig fokusområde for Trafikverket i flere år. Hvordan de har jobbet med å koble trafikksikkerhet og bærekraft i Sverige? Hvilke utfordringer har de i Sverige, og hva har de gjort riktig?
Sesjon 1 - Vei og fart – kroner, miljø og sikkerhet
Statens vegvesen skal sørge for et veisystem som fremmer framkommelighet, reduserer transportulykkene og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet. Hva er etatens hovedprioriteringer for riksveinettet i lys av ny Nasjonal transportplan?
Fylkeskommunene har ansvar for å ivareta fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø når de vedlikeholder og bygger fylkesveier. Hvordan få mest mulig sikker vei for pengene med minst mulig naturinngrep? Hvilke reaksjoner har de på ny Nasjonal transportplan?
Fart er en medvirkende årsak til mange dødsulykker og en av våre største trafikksikkerhetsutfordringer. Hva kjennetegner førere som kjører fort? Hva sier forskning om tiltak for å påvirke fartsvalg?
UP er spydspissen i politiets nasjonale trafikksikkerhetsarbeid. Hva gjør de for å forebygge og avdekke fartsovertredelser og villmannskjøring? Hva bør vi gjøre med dette?
Sesjon 2 – Trafikksikkerhetsavtrykk i virksomheter
Trafikksikkerhetsavtrykk er en måte å rapportere hvordan en organisasjon påvirker trafikksikkerheten. Enhver organisasjon må sette seg mål og forankre disse i organisasjonen. Men hvordan? Nævestad gir oss en kort introduksjon til hva Trafikksikkerhetsavtrykk er, og viser til eksempler fra aktuelle bedrifter som har jobbet med dette.
Equinor arbeider ut fra en helhetlig HMS-tilnærming. Sikkerheten til en ansatt bak rattet er like viktig som sikkerheten til en arbeider på en offshore-installasjon. Hvorfor er trafikksikkerhetskultur viktig? Hvorfor skal sjefen bry seg om kjøringen din?
Digitalisering og nye forretningsmodeller har ført til en ny bransje av varedistribuerende sykkelbud. Hvordan står det til med HMS og trafikksikkerheten? Er trafikksikkerhetskultur et tema for arbeidsgiverne?
Bærekraft er en viktig driver for bildeling, det bidrar til færre biler, mindre utslipp og grønnere byer. Bilkollektivet har en visjon om å gjøre privatbil overflødig. Hva tenker Bilkollektivet om trafikksikkerhet og hvordan jobber de med det?
Ruters bærekraftstrategi bygger på FNs bærekraftsmål og inkluderer blant annet en nullvisjon for hardt skadde og drepte i kollektivtransporten. Hva gjør de for å ivareta sikkerhet i trafikken?
Sesjon 3 – Nullvekst og nullvisjon
Nullvekstmålet for de store byene innebærer at flere må sykle og gå og bruke kollektivtransport. Samtidig vet vi at myke trafikanter har langt høyere skaderisiko enn bilister. Hvordan sørge for at nullvekstmålet ikke skjer på bekostning av nullvisjonen?
Oslo universitetssykehus har kartlagt sykkelskader de senere år. Hvilke typer skader får syklistene? Hvem skades? Hvilke tiltak kan avhjelpe?
Mens sykkelbruken stagnerer i mange norske byer, sykler stadig flere i Kristiansand. Hva har kommunen gjort for å fremme sykling? Hvilke trafikksikkerhetstiltak har de iverksatt?
Ingeniørselskapet Sweco designer infrastrukturløsninger som gjør det lettere og tryggere for innbyggere å forflytte seg. Hvordan skape flerfunksjonelle løsninger som bidrar til at flere sykler og går uten at vi får flere skader og ulykker?
NB! Det vil komme noen justeringer i programmet.