Åpning

Klar, ferdig, ny NTP - Jon Ivar Nygård, samferdselsminister

Regjeringen skal legge frem forslag til ny NTP. Det er allerede varslet at planen skal bidra til oppfyllelse av nullvisjonen og nasjonale klima- og miljømål. Hva er hovedprioriteringene når det gjelder bærekraftig mobilitet og trafikantenes sikkerhet?

Velkommen til konferansen - Jan Johansen, direktør i Trygg trafikk

Trygg Trafikk er arrangør av Trafikksikkerhetskonferansen. Hva mener Trygg Trafikk om forslaget til ny NTP, og hvorfor er det viktig å synliggjøre trafikksikkerhet som del av bærekraftig mobilitet?

Presentasjon av FN-sambandet

FN-sambandet er en norsk organisasjon, som informerer om FN og FNs arbeid. Vi har tatt turen til FN-sambandet for å snakke med generalsekretær Catharina Bu.

Trafiksäkerhet som del i hållbarheten – hur då? - Hanna Wennberg, utredningsleder trafiksäkerhet, väg, samverkan i Trafikverket

Trafikverket er Sveriges svar på Statens vegvesen. Bærekraft og trafikksikkerhet har vært et viktig fokusområde for Trafikverket i flere år. Hvordan de har jobbet med å koble trafikksikkerhet og bærekraft i Sverige? Hvilke utfordringer har de i Sverige, og hva har de gjort riktig?

Sesjon 1 - Vei og fart – kroner, miljø og sikkerhet

Balansekunst på riksvei – Ingrid Dahl Hovland, vegdirektør i Statens vegvesen

Statens vegvesen skal sørge for et veisystem som fremmer framkommelighet, reduserer transportulykkene og bidrar til omstilling til lavutslippssamfunnet. Hva er etatens hovedprioriteringer for riksveinettet i lys av ny Nasjonal transportplan?

Sjonglering langs fylkesvei – Gro Ryghseter Solberg, samferdselssjef i Buskerud fylkeskommune

Fylkeskommunene har ansvar for å ivareta fremkommelighet, trafikksikkerhet og miljø når de vedlikeholder og bygger fylkesveier. Hvordan få mest mulig sikker vei for pengene med minst mulig naturinngrep? Hvilke reaksjoner har de på ny Nasjonal transportplan?

Folk og fart: Hva påvirker hvor fort vi kjører? – Renata Steinbakk, spesialrådgiver i Trygg Trafikk

Fart er en medvirkende årsak til mange dødsulykker og en av våre største trafikksikkerhetsutfordringer. Hva kjennetegner førere som kjører fort? Hva sier forskning om tiltak for å påvirke fartsvalg?

Til kamp mot råkjørerne! – Knut Smedsrud, sjef for Utrykningspolitiet

UP er spydspissen i politiets nasjonale trafikksikkerhetsarbeid. Hva gjør de for å forebygge og avdekke fartsovertredelser og villmannskjøring? Hva bør vi gjøre med dette?

Sesjon 2 – Trafikksikkerhetsavtrykk i virksomheter

Trafikksikkerhetsavtrykk – hva og hvordan? – Tor-Olav Nævestad, forskningsleder, Transportøkonomisk institutt

Trafikksikkerhetsavtrykk er en måte å rapportere hvordan en organisasjon påvirker trafikksikkerheten. Enhver organisasjon må sette seg mål og forankre disse i organisasjonen. Men hvordan? Nævestad gir oss en kort introduksjon til hva Trafikksikkerhetsavtrykk er, og viser til eksempler fra aktuelle bedrifter som har jobbet med dette.

HMS – fra plattform til vei – Per Henry Gonsholt, VP Safety Equinor

Equinor arbeider ut fra en helhetlig HMS-tilnærming. Sikkerheten til en ansatt bak rattet er like viktig som sikkerheten til en arbeider på en offshore-installasjon. Hvorfor er trafikksikkerhetskultur viktig? Hvorfor skal sjefen bry seg om kjøringen din?

Sykkelbud – med livet som innsats? – Vibeke Milch Uhlving, forsker ved Transportøkonomisk institutt

Digitalisering og nye forretningsmodeller har ført til en ny bransje av varedistribuerende sykkelbud. Hvordan står det til med HMS og trafikksikkerheten? Er trafikksikkerhetskultur et tema for arbeidsgiverne?

Er bildeling et sikkert valg? – Morten Munch-Olsen, administrerende direktør i Bilkollektivet

Bærekraft er en viktig driver for bildeling, det bidrar til færre biler, mindre utslipp og grønnere byer. Bilkollektivet har en visjon om å gjøre privatbil overflødig. Hva tenker Bilkollektivet om trafikksikkerhet og hvordan jobber de med det?

Sikkerhet i trafikken – Ruters bærekraftsstrategi – Snorre Lægran, plandirektør i Ruter

Ruters bærekraftstrategi bygger på FNs bærekraftsmål og inkluderer blant annet en nullvisjon for hardt skadde og drepte i kollektivtransporten. Hva gjør de for å ivareta sikkerhet i trafikken?

Sesjon 3 – Nullvekst og nullvisjon

Hvordan få flere til å sykle å gå uten at det blir flere ulykker? – Guro Ranes, avdelingsdirektør trafikksikkerhet i Statens vegvesen

Nullvekstmålet for de store byene innebærer at flere må sykle og gå og bruke kollektivtransport. Samtidig vet vi at myke trafikanter har langt høyere skaderisiko enn bilister. Hvordan sørge for at nullvekstmålet ikke skjer på bekostning av nullvisjonen?

Sykkelskader – erfaringer fra akutten. – Jon Ramm-Pettersen, seksjonsoverlege ved Nevrokirurgisk avdeling på Oslo universitetssykehus

Oslo universitetssykehus har kartlagt sykkelskader de senere år. Hvilke typer skader får syklistene? Hvem skades? Hvilke tiltak kan avhjelpe?

Kristiansand på sykkeltoppen – Jan Erik Linjord, enhetsleder for areal og transport i Kristiansand kommune

Mens sykkelbruken stagnerer i mange norske byer, sykler stadig flere i Kristiansand. Hva har kommunen gjort for å fremme sykling? Hvilke trafikksikkerhetstiltak har de iverksatt?

Fremtidens byer, hvor skal vi sykle og hvor skal vi gå? Sara Polle, gruppeleder mobilitet i Sweco Norge

Ingeniørselskapet Sweco designer infrastrukturløsninger som gjør det lettere og tryggere for innbyggere å forflytte seg. Hvordan skape flerfunksjonelle løsninger som bidrar til at flere sykler og går uten at vi får flere skader og ulykker?

NB! Det vil komme noen justeringer i programmet.