Martin Whatson er årets refleksdesigner
Trygg Trafikk har over flere år laget et eget refleksdesign i samarbeid med kunstnere og designere. Nå ønsker vi at fotgjengerne tar gata tilbake med Martin Whatson.
– Å bruke refleks handler om å være synlig. Å designe reflekser for Trygg Trafikk er en kjempefin parallell til mine egne arbeider som også handler om å fange menneskers oppmerksomhet i gatebildet. Dersom mitt samarbeid med Trygg Trafikk fører til at flere velger å bruke refleks, da har vi nådd vårt mål, sier Martin Whatson.
Martin Whatson og Trygg Trafikk tar gata tilbake
I år er det den fjortende gangen Trygg Trafikk lanserer egen refleksdesign og Whatson er den første graffitikunstneren som påtar seg oppdraget.
– Vi er veldig glade for at en så dyktig kunstner som Martin Whatson er med å bidra inn i refleksarbeidet med Trygg Trafikk. Whatsons kunst lever i ulike former både på lerret og diverse utendørsarenaer i ulike byer. Det passer oss perfekt i det vi vil at fotgjengerne tar gata tilbake gjennom å gjøre seg synlige i mørket. Graffiti hører hjemme langs gatene våre og det samme gjør fotgjengerne, og i tillegg til at kunsten i seg selv er synlig bruker vi refleks for å synliggjøre oss som fotgjengere gatelangs, sier kommunikasjonssjef i Trygg Trafikk, Cecilie Bryner.
Følger i fotsporene til flere kjente norske kunstnere
Graffitikunstneren følger i fotsporene til Fredrik Skavlan, Vebjørn Sand, Magne Furuholmen, Unni Askeland og mange flere. For Trygg Trafikk er det viktig å sette søkelys på synlighet i trafikken nå når vi går mot mørkere tider.
– Vi beveger oss på steder i trafikken hvor det er mange ulike trafikantgrupper på samme sted til samme tid. Bilister, syklister og fotgjengere har et felles ansvar for at ingen trenger å bli skadd eller å oppleve ubehagelige situasjoner. Som fotgjenger er det å gjøre seg ekstra synlig i mørket et bidrag til å gjøre det enklere for andre i trafikken, sier Bryner.
Manglende synlighet medvirkende årsak til ulykker
Hvert år skjer det alvorlige ulykker hvor fotgjengere blir den skadelidende part. Av de fotgjengerne som mistet livet i trafikken i fjor ble manglende synlighet vurdert som medvirkende årsak til ulykken i rett under halvparten av dødsulykkene.
– Først og fremst har alle som sitter bak rattet og styret det største ansvaret ved å være oppmerksom på omgivelsene og holde en forsvarlig fart slik at man skal kunne stoppe hvis det dukker opp en fotgjenger. Samtidig vet vi at det er for mange som ikke tar nok hensyn til de myke trafikantene, og derfor kan det være lurt å ha på seg refleks eller synlig klær for å markere sin tilstedeværelse og kunne bli sett tidligst mulig i trafikken og i gata, sier Bryner.